top of page

10 wyzwań Gogginsa z książki Can't Hurt Me

Zaktualizowano: 4 dni temu

Opisałam dla Ciebie wyzwania z książki Can't Hurt Me: Master Your Mind and Defy the Odds, Davida Gogginsa. Powodzenia!

Wyzwania Davida Gogginsa z książki Can't Hurt Me.

🏃‍♂️ Chcę prosto do wyzwań


Kim jest David Goggins


Dla niewtajemniczonych wyzwania Gogginsa mogą wydać się niedelikatne. Kilka słów o jego życiu sprzed spektakularnych sukcesów rozjaśni jego twarde nastawienie.


David miał trudne dzieciństwo. Alkoholizm ojca, przemoc domowa, praca po nocach bez wynagrodzenia, nieradzenie sobie w szkole w efekcie tego wszystkiego i rasizm w czasach działalności KKK, czyli wszystkie możliwe wymówki, żeby zostać ofiarą losu. Właśnie na kogoś takiego wyrósł!


Ale pewnego dnia, będąc już młodym mężczyzną, spojrzał na siebie w lustrze inaczej niż zwykle. Był wycieńczony swoją beznadziejną postawą wobec życia. Coś się w nim odmieniło. Krok po kroku, zaczął zmieniać podejście i zapanowywać nad swoim umysłem. Z pełnym zaangażowaniem przeciwstawił się przeciwnościom losu.



Niektóre osiągnięcia Davida Gogginsa:

  • W celu dostania się do Armii USA zanim przekroczy limit wiekowy, schudł 48 kg w dwa miesiące.

  • Przeszedł trzy elitarne szkolenia US Army (Navy SEAL training, Army Ranger School i Air Force Tactical Air Controller training) jako jedyny w Amerykańskich Siłach Zbrojnych.

  • Przebiegł ponad sześćdziesiąt ultramaratonów, m.in. w celach charytatywnych, w szczególności dla weteranów wojennych.

  • Pobił Rekord Guinnessa w podciąganiu się na drążku (4030 razy w 17 h).

  • Napisał dwie bestsellerowe książki (mimo słabiutkich ocen w szkole).

Wyzwania, które tu widzisz, to sposoby, które Goggins wykorzystał do własnej transformacji i które opisał w Can't Hurt Me.


Wyzwania Davida Gogginsa


Do wyzwań będzie Ci potrzebne coś do pisania, Twój journal albo zwykły zeszyt i samoprzylepne karteczki.


W wyzwaniu ósmym, przydatny będzie planer. Alternatywnie, rozpisz tygodniowy plan w zeszycie lub użyj kalendarza Google. Wybierz opcję Drukuj w Ustawieniach, aby wydrukować tygodniową bazę pod wyzwanie.


Wyzwanie #1 - Przeszkody

Każdy napotyka w życiu jakieś wyzwania. Niektórzy dostają słabe karty już na samym początku. Jakie są Twoje złe karty? Z jakim bagażem masz do czynienia? Jesteś bity? Wykorzystywany? Prześladowany? Czujesz się niepewny siebie? A może wręcz przeciwnie, otaczają Cię tak wygodne warunki, że brakuje Ci momentum?


Jakie czynniki ograniczają teraz Twój rozwój i sukces? Czy ktoś stoi na Twojej drodze? Jesteś niedoceniany, niezauważany? Może sam stoisz sobie na drodze?


Wypisz te wszystkie ograniczenia i przeszkody na kartce (w journalu/ zeszycie/ na smartfonie czy laptopie). Bądź bardzo dokładny i szczegółowy. Jeśli byłeś raniony lub nadal cierpisz, opowiedz sobie tę historię. Nadaj kształt swojemu bólowi i nasiąknij nim. Użyjesz tego do transformacji.


Wykorzystasz tę historię - listę wymówek - aby napędzić Twój ultymatywny sukces.



Wyzwanie #2 - Lustro

Czas stanąć ze sobą twarzą w twarz. Obal swoje ego i zrób pierwszy krok w stronę stania się prawdziwym sobą.


Na samoprzylepnych karteczkach, wypisz wszystkie swoje kompleksy, marzenia i cele. Przyklej je do lustra, w którym codziennie się przeglądasz.


Jeśli potrzebujesz więcej wiedzy, pamiętaj o tym, że masz nad tym mocno pracować, bo brakuje Ci bystrości. Jeśli widzisz w lustrze kogoś z nadwagą, zdaj sobie sprawę z tego, że jesteś gruby. Przyznaj to.


Bez względu na to, czy chodzi o karierę, styl życia czy sport, bądź ze sobą szczery i zaakceptuj to, gdzie teraz jesteś.


Rozpatrz, jakie konkretne kroki musisz wykonywać dzień po dniu, aby osiągnąć Twoje cele. Każdy pierwszy krok danego celu, czyli każdy element rozwoju, napisz na osobnej karteczce.


Kiedy zrealizujesz cel, usuń go z lustra i przyczep kolejny krok w ramach tej samej ścieżki.


Do realizowania kroków potrzeba dyscypliny i zaangażowania. Lustro prawdę Ci powie. Nie ignoruj go, tylko wykorzystaj dla Twojego dobra.



Wyzwanie #3 - Dyskomfort

Pierwszy etap wzmocnienia umysłu to regularne wychodzenie poza strefę komfortu.


Wyjmij swój journal i wypisz wszystkie rzeczy, których nie lubisz lub które budzą w Tobie poczucie dyskomfortu. W szczególności te, które wiesz, że są dla Ciebie dobre.


Teraz idź i zrób jedną z nich.


Nie chodzi o to, żeby od razu robić nie wiadomo co. To mikrozmiany. Może to być coś tak banalnego, jak pościelenie łóżka, umycie naczyń, pójście do dentysty lub wstanie przed wschodem słońca i przebiegnięcie trzech kilometrów.


Każdy z nas ma obszary życia, które może albo ignorować, albo ulepszyć. Znajdź swoje.


Robienie rzeczy spoza Twojej strefy komfortu wzmocni Twój charakter.



Wyzwanie #4 - Standardy

Wybierz obecną sytuację ze swojego życia, w której z kimś konkurujesz. Kto jest Twoim przeciwnikiem? Nauczyciel, trener, szef, klient? Nieważne jak Cię teraz traktują, istnieje sposób, by zyskać ich szacunek - znakomitość (excellence).


Nad czymkolwiek teraz pracujesz, pracuj nad tym intensywniej niż kiedykolwiek. Zrób wszystko zgodnie ze standardami i dąż do przewyższenia tych standardów (ale nie osób!).


Wykonuj pracę wysokiej jakości. Spędzaj więcej produktywnego czasu na wykonywaniu projektów. Przychodź wcześniej do pracy. Zadawaj pytania. Bądź skoncentrowany. Pokaż kim jesteś i kim chcesz być. Przekraczaj najwyższe oczekiwania.



Wyzwanie #5 - Wizualizacja

Zamiast koncentrować się na tym, czego nie możesz zmienić, wyobraź sobie wizualizację tego, co możesz zmienić.


Wybierz przeszkodę na Twojej drodze, której do tej pory zawsze ulegałeś lub cel, do którego prowadzi. Zwizualizuj pokonanie tej przeszkody i osiągnięcie tego celu. Wyobraź sobie jak wygląda Twój sukces i poczuj całym ciałem, jakie to by było uczucie doświadczać tego sukcesu.


Taka wizualizacja to nie sen na jawie. Musisz sobie wyobrażać również możliwe utrudnienia i to, jak sobie z nimi poradzisz.


Wiadomo, nie przygotujesz się na wszystkie ewentualności, ale strategiczna wizualizacja pomoże Ci przezwyciężyć najtrudniejsze momenty na drodze do sukcesu.


W trudnych chwilach, pomoże wcześniejsza znajomość odpowiedzi na te pytania:

  • Dlaczego to robisz?

  • Co Cię napędza?

  • Co czyni Twój umysł mocnym?

  • Jaką ciemność z przeszłości wykorzystujesz jako swoje paliwo?

Codzienne robienie niewygodnych rzeczy wymaga ogromnej dyscypliny, ale jeśli będziesz konsekwentny, odkryjesz zupełnie inne życie.



Wyzwanie #6 - Słoik ciastek

Wypisz na kartce sytuacje życiowe, w których było Ci ciężko, a jednak z nich wybrnąłeś (ciastka).


Mogą być znaczące. Mogą być drobne. Ważne, żeby stanowiły dowód na to, że gdy chcesz, to możesz. Wypisz wyzwania z wcześniejszych lat, które za pierwszym razem się nie powiodły, ale nie poddałeś się i za którymś razem w końcu je przezwyciężyłeś.


Kiedy już będziesz miał gotowy zestaw Twoich zwycięstw (słoik ciastek), ustal nowe, ambitne cele i użyj tych ciasteczek, by dodawać sobie sił i odwagi.


Jeśli podejdziesz do tego wyzwania poważnie i naprawdę wyznaczysz mocne cele, dotrzesz do takiego momentu podczas ćwiczeń, że pojawi się ból, nuda lub zwątpienie i będziesz musiał się z nimi uporać. Słoik ciasteczek to skrót do przejęcia kontroli nad własnym procesem myślowym.


Sednem tego wyzwania jest zyskanie świadomości, że jesteś twardzielem i wykorzystanie tej pozytywnej energii, by odnieść sukces w ogniu walki.



Wyzwanie #7 - Gra umysłowa

Kiedy biegniesz na bieżni lub robisz pompki, dochodzisz do takiego momentu, że jesteś zmęczony albo zaczynasz odczuwać ból. Większość ludzi poddaje się już przy wykorzystaniu około 40% swoich możliwości. Umysł błaga, żeby przerwać tę czynność. Celem siódmego wyzwania jest pozbycie się tego głosu, gubernatora.


Życie to jedna wielka gra umysłowa: jedyną osobą, z którą konkurujesz, jesteś tak naprawdę Ty sam.

Gdy dochodzisz do momentu, w którym się zwykle poddajesz, biegnij lub ćwicz 5-10% więcej. Na przykład, jeśli zwykle robisz maksymalnie 100 pompek, zrób 105 lub 110. Każdego tygodnia zwiększaj tę liczbę/ czas/ dystans o kolejne 5-10%.


Najlepiej zacząć od ćwiczeń fizycznych, bo cechują się uczuciem bólu i cierpienia. Świetnie posłużą do przejęcia kontroli nad wewnętrznym dialogiem. Nabyta przez Ciebie siła mentalna przeniesie się na inne obszary życia.


Utrzymuj ten proces, a wkrótce to, co wydawało Ci się niemożliwe, będzie Twoją codziennością.



Wyzwanie #8 - Planowanie

Wyzwanie ósme dotyczy planowania czasu i ma trzy etapy, które możesz zrealizować w trzy kolejne tygodnie:


Pierwszy tydzień

Rób to, co zwykle, ale notuj:

  • Kiedy pracujesz,

  • Czy pracujesz bez przerwy, czy zerkasz na telefon,

  • Jak długie są Twoje przerwy na posiłek,

  • Kiedy ćwiczysz, oglądasz TV, czatujesz ze znajomymi,

  • Jak długo dojeżdżasz do pracy? Czy prowadzisz auto?

To będzie Twój punkt odniesienia. Znajdziesz wiele tłuszczu do przycięcia.


Większość ludzi traci ponad 4 godziny dziennie. Jeśli nauczysz się to identyfikować i spożytkowywać, Twoja produktywność wzleci.


Drugi tydzień

Stwórz optymalny plan dnia. Umieść wszystko w blokach czasu (od 15 do 30 minut). Niektóre zadania mogą wymagać kilku bloków lub nawet całego dnia.


Kiedy pracujesz, koncentruj się tylko na zadaniu, które masz przed sobą. Kiedy nadejdzie czas na kolejne, odłóż to poprzednie i poświęc niepodzielną uwagę aktualnemu zadaniu.


Zapewnij sobie wystarczający czas na posiłki, ale niech nie będzie nieograniczony. Zaplanuj czas na treningi i na relaks. Podczas odpoczynku, odpoczywaj. Nie sprawdzaj maila ani nie scrolluj przez media społecznościowe.


Kontynuuj notowanie, aby udoskonalić wykorzystanie czasu.


Trzeci tydzień

W trzecim tygodniu powinieneś mieć gotowy plan, który maksymalizuje Twój wysiłek bez poświęcania snu i regeneracji.



Wyzwanie #9 - Świetność

Świetność (greatness) to nie jest coś, co osiąga się raz na zawsze.


Jeśli naprawdę chcesz być najlepszym z najlepszych, będziesz musiał utrzymać się na tym poziomie przez długi czas. To ciągły pościg i niekończący się wysiłek. Nie jest dla każdego, bo wymaga laserowej koncentracji i może zachwiać balans w innych sferach życia.


Łatwo być wielką rybą w małym stawie. Trudniej być wilkiem wśród wilków.

Nie dopuść do stanu samozadowolenia pod wpływem wygodnego otoczenia. Stawiaj przed sobą trudności, aby odnaleźć tarcie, potrzebne by się wzmacniać.



Wyzwanie #10 - Porażki

Pomyśl o swoich najświeższych, ściskających serce w gardle porażkach. Zapisz je na papierze.


Najpierw, wypisz wszystkie dobre rzeczy, które wyniknęły z tych porażek. Bądź szczegółowy i hojny. Wiele dobrych rzeczy się stało. Rzadko jest totalnie źle.


Następnie, napisz jak sobie poradziłeś z tymi porażkami. Czy wpłynęły na Twoje życie i relacje. Jak?


Co myślałeś podczas przygotowywania się do danej rzeczy i podczas nieradzenia sobie z nią? Twój proces myślowy na każdym etapie jest ważny, bo sukces zależy od Twojego stanu umysłu (mindset). To właśnie słaby mindset jest przyczyną niepowodzeń większości osób.


Cofnij się do tych wydarzeń i zrób listę rzeczy, które można naprawić. Bądź ze sobą brutalnie szczery. Spisz wnioski i je przestudiuj. Otwórz swój planer i wpisz nową próbę na jak najwcześniejszy termin.


Jeśli wybrana porażka miała miejsce dawno i nie da się odtworzyć wydarzeń, to i tak napisz raport, co można było zrobić lepiej. Ta informacja przyda się w osiąganiu dalszych celów.


Jeśli kolejny raz doświadczysz porażki, trudno. Powtórz kroki i podejdź do sprawy jeszcze raz. Walcz.


Książka Can't Hurt Me: Master Your Mind and Defy the Odds.


bottom of page